Igazi tavaszi idő volt, melengette az emberek arcát a nap, sokan már a kabátot karjukon vitték. A lépcsőnél támadt először egy kis gyanúm, ugyanis sorban kellett állnunk a kerítés előtt. A békésen cigarettázó "ajtónálló" kedélyesen közölte, odabent torlódás van, de mindjárt eloszlik a tömeg, s békében mehetünk utunkra.
Valóban, egy kis idő múlva mehettem fel az ismerős lépcsőkön.
Elsőként a Medici-kiállítást választottam.
Ajjaj, a zsilipellős oldalszárny felé tereltek. Újabb gyanú árnyéka.
És akkor beértem. A tömegbe. Klausztrofóbia még annál is előjött, aki nem észlelte, hogy e tünetben szenved.
Nem csak emberből volt az elő-előteremben rengeteg, olvasnivalóból is ontottak rám monumentális erővel. Óriási kétnyelvű táblákon az olasz - magyar kurátori munkamegosztásról, és a Mediciek családi kronológiájával lehetett megismerkedni. Voltak hatalmas térképek, mintha egy földrajzszertárba kerültem volna.
Persze a fejek kitakarták a tán éppen fontos betűket, így azt gondoltam, mehetek e nélkül is tovább bátran a képek felé, hisz várt rám: Botticelli, Pontormo, Leonardo, Fra Angelico és a többiek.
Akik olvasni maradtak, azok nagyon buzgó és okos képet vágtak, ám mégis elhagytam a társaságukat. Azaz, hagytam volna. Akadályok sora gátolt ebben, ember ember hátán. Ezt még türelemmel fogadtam volna, viszont a képek elrendezése, a csípőmagasságban kitett fekete táblás tájékoztató utánzatszerű szövegek, a félhomály, s a gyanúm beteljesedett. Ezt a kiállítást csúfosan elrontották a szervezők, a dekoratőrök, az akárkik: íme így tehetjük pokollá, egy naiv látogató egy-két óráját a drága és becses alkotások között.
Tájékoztatók mindenütt a falakon, ahol a képek hagytak üres felületet, oda a rendezők rögtön biggyesztettek egyet.
Az első teremben győzött a félhomály, itt voltak a pergamen könyvek, biztos csak így a sötétség uralma alatt adják ki antik színezetüket. A Mediciek gyapjú és selyemszövet forgalmaztak, s igen eredményesen, hamar előkelő bankárcsaláddá váltak a korabeli Firenzében. A család tagjait a Bronzino portrésorozat által ismerhettem meg.
A következő teremszerűségben hatalmas torlódás, szinte elérhetetlen bármelyik mű érdemleges szemlélése, tanulmányozása. A hatalmas táblák továbbra is ontják a tudnivalókat, de a képek, a kiállított tárgyak - amúgy majd mindegyik kicsiny - takarásban elvesznek. Állunk, egymás hegyén, hátán, mintha egy jól megtömött autóbuszon lennék.
Ami nem kicsiny, és igazán szemrevaló, na ezeket egész jól szemügyre is vehettem ácsorgás során, az a Santa Maria del Fiore kupola famakettje. Igazi kuriózum e darab, XV. sz. körüli. Egy másik pedig a Palazzo Strozzi makettje.
A tülekedésből nehezen vágtam ki magam, egy bakugrással egy méter is nyertem, és bejutottam egy levegősebb terembe. Keskeny volt igaz, ezért a szobrok a fal mellett voltak, de így is tudtam gyönyörködni Luca della Robbia, Donatello szépséges darabjaiban. A szerzetes Filippo Lippi fia, Filippino Lippi munkái is láthatóak. Hatalmas géniuszok, csak hát a szűk tér, a sok ember…
Jó lett volna megpihenni a képek között, s így szemlélni azokat. De nem volt erre lehetőség, s hamar kimerültem, a bezártság újra rám tört, képtelen voltam bármire is odafigyelni, sőt kitekert nyakkal vagy hunyorogva ezernyi betűt falni. Pedig jöttek a pápák, királynők, hercegek, akik mind Mediciek voltak. Medici Katalin, Medici Mária (államvallássá nyilvánítja a katolicizmust Franciaországban), I. Ferdinánd, I. Ferdinando. Ő utóbbi nagyban segített a családi gyűjtemény létrehozásában olvashattuk. Szintén Medici alapította az Uffizit, és a tervezője Giorgio Vasari Vulcanus műhelye c. képe "zárja" utolsó teremben a kiállítást.
Kis pihenő után erőt vettem, s újra bementem a Múzeum hűvös falai közé.
Másodikként a Francia mesterrajzokat nézdegéltem végig a Louvre gyűjteményéből.
De az volt az érzésem, sokkal jobb lenne mindezt egy kényelmes fotelben ülve, könyvben lapozgatva olvasgatni, nézegetni a képeket. Poussin, Watteau, Boucher, David, Vouet, Lemoyne vagy Greuze képei közt bolyongtam. A művek változatosak, sokszínűek. Csoportosítva álltak, iskolák, irányzatok, művészeti központok szerint. Nagyon ötletes volt. Majd 200 évet ölelt fel a kiállítás, lenyűgözőek voltak a tanulmányrajzok.
Nem tudom, mikor fogok újra felmenni az ismerős lépcsőkön.
Egyhamar biztosan nem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése